TikTok، YouTube، Facebook، Instagram، Snapchat، Twitter… لیست بی پایان است. با وجود 4.76 میلیارد کاربر در رسانههای اجتماعی و 92 درصد از بازاریابان در حال حاضر از رسانههای اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده میکنند، شما در کجا ایستادهاید؟ تجارت الکترونیک پیوند قوی با رسانه های اجتماعی دارد، اما صرفاً هر پلتفرمی جدید و هیجان انگیز را انتخاب نمی کند. یک علم کامل به بازاریابی رسانه های اجتماعی، از چه کانالی برای استفاده و مراحل لازم برای موفقیت می پردازد.
1. اهداف خود را مشخص کنید
هر استراتژی بازاریابی با لیستی از اهداف شروع می شود. قصد دارید از کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی خود چه چیزی به دست آورید؟
آگاهی از برند را افزایش دهید. تصویری را تبلیغ کنید که ارزش برند شما را برجسته کند. فراتر از یک رویکرد تبلیغاتی ساده بروید.
پایگاه مخاطبان را گسترش دهید. زمان رشد است. دسترسی خود را افزایش دهید تا فالوورهای جدیدی را وارد کنید. با کنکاش در مکالماتی که با کسب و کار یا صنعت شما مماس است شروع کنید.
جامعه بسازید. همه مهم هستند، از بازدیدکنندگان صرف تا طرفداران وفادار. نام تجاری شما عامل مشترک است.
تعامل را افزایش دهید. محتوای قانع کننده و ارزشمند ایجاد کنید تا برند خود را با مشتریان خود مرتبط کنید.
ترافیک وب را افزایش دهید. خواه هدف شما ایجاد سرنخ بیشتر باشد یا فروش بیشتر، اساساً به افرادی نیاز دارید که به حساب رسانه های اجتماعی شما بیایند. تاکتیک هایی را برای جلب توجه آنها اجرا کنید.
اهداف خود را ساده و واقع بینانه نگه دارید. با این حال، ضروری است که اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی شما با اهداف کلی کسب و کار شما هماهنگ باشد.
2. مخاطبان هدف خود را بشناسید
درباره مشتریان بالقوه و شخصیت های خریدار خود تحقیق کنید و همه چیز را بیاموزید. و ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. با بسیاری از ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی موجود، شما تمام اطلاعات عمیق در مورد فالوورهای خود را خواهید داشت.
با کمک داده های بلادرنگ، می توانید به طور یکپارچه یک شخصیت مخاطب ایجاد کنید. این به شناسایی نوع محتوایی که مشتریان شما میخواهند مصرف کنند، زمانی که احتمال بیشتری برای تعامل با برند شما وجود دارد و سایر اطلاعات جمعیتی مانند سن، جنسیت، مکان، زبانهای صحبت شده و موارد دیگر کمک میکند.
تعیین کنید کدام معیارها برای شما مهم هستند. موارد اساسی شامل دسترسی، کلیک ها، تعامل، عملکرد هشتگ، احساسات، لایک ها، کسب و غیره است. از این بینش ها برای تقویت اهداف اولیه خود و حفظ استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید.
3. کانال های مناسب را انتخاب کنید
با کمک بینش مصرف کننده، شما در موقعیت بهتری برای تأثیرگذاری بر مخاطبان خود هستید. اکنون می توانید استراتژی ها و تبلیغات خود را اصلاح کنید تا آنها را مؤثرتر کنید. مهمتر از همه، شما می توانید تشخیص دهید که به کدام کانال ها نزدیک شوید. هدف این نیست که در هر پلتفرمی قرار بگیرید – این یک شاهکار برای هر بازاریاب خواهد بود. هدف این است که در کانال هایی باشید که مخاطبان هدف شما در آن زمان می گذرانند، بنابراین می توانید در کانال هایی که بیشترین سود را برای آنها دارند با آنها ارتباط برقرار کنید.
بسته به برند و محصولاتی که می فروشید، شبکه ای را انتخاب کنید که با پایگاه مصرف کننده شما همسو باشد. به این ترتیب، می توانید زمان و تلاش خود را در کانال های مناسب صرف کنید.
در حالی که ممکن است به نظر هوشمندانه باشد که چندین حساب رسانه اجتماعی فعال داشته باشید، اما باید آنهایی را که برای مشتریان شما مناسب هستند شناسایی کنید. دانستن تفاوتهای بین پلتفرمهای مختلف میتواند به شما در بودجه هزینه و زمان تبلیغات کمک کند. به عنوان مثال، یک پلت فرم تجارت الکترونیک برای پوشاک ممکن است در پلتفرم هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام به جای لینکدین موفق تر باشد. و یک برند لوازم آرایشی ممکن است اسنپ چت و استوری اینستاگرام را برای آموزش آرایش ایده آل بداند، در حالی که توییتر برای مسائل مربوط به خدمات مشتری مناسب تر است.
4. مسابقه را مطالعه کنید
تجزیه و تحلیل مخاطبان و رقبای خود در صنعت شما بسیار مهم است. کلمات کلیدی، عبارات و هشتگ های خاص را زیر نظر داشته باشید. اگرچه بسیاری در ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبا سرمایه گذاری می کنند، شما همچنین می توانید حضور اجتماعی آنها را بررسی کنید. این یک راه ساده برای مقایسه استراتژی شما با دیگران در همان کسب و کار است. میتوانید ببینید چه نوع پستهایی برای آنها و سایر پستهایی که ممکن است چندان جذاب نباشند کار میکنند. این همه اطلاعات عمومی در دسترس است که می توانید فقط با بازدید از کانال های اجتماعی رقیب ببینید. مقایسه برند خود با دیگران به این معنی نیست که باید استراتژی آنها را کپی کنید. در واقع، این راهی است که با جستجوی گزینههای خلاقانه جایگزین، خود را از رقبا متمایز کنید.
5. محتوای جذاب ایجاد و مدیریت کنید
چه این یک پست تبلیغاتی باشد یا یک تبلیغ اجتماعی، باید همیشه محتوای جذاب ایجاد کنید. کیفیت یک جنبه ضروری از هر استراتژی اجتماعی و محتوایی است. به محتوا اجازه دهید شخصیت برند شما را ارتقا دهد. در حالت ایده آل، باید آن را حول یک موضوع متمرکز کنید. این به ایجاد محتوای سازگار و زیباشناختی کمک می کند.
ماهیت بصری اینستاگرام و اسنپ چت را در نظر بگیرید. محتوای این کانال ها معمولا برای جلب نظر مخاطب طراحی می شود. با این حال، باید شامل محتوای تولید شده توسط کاربر و هشتگ برای تبلیغ برند شما و ایجاد یک جامعه باشد. در واقع از افرادی که برند شما را دوست دارند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده کنید. بنابراین به جای سرمایه گذاری زمان و منابع برای یافتن مشتریان جدید، از حامیان برند فعلی خود برای تقویت حضور برند خود استفاده کنید. همچنین، پرسیدن یک سوال یا جمع آوری نظرات از طریق نظرسنجی به افزایش تعامل کمک می کند. علاوه بر این، محتوای حساس به زمان مانند داستانها باعث میشود افراد از ترس از دست دادن بازگردند.
33 درصد از بازاریابان با ایجاد تصاویر متقاعد کننده مشکل دارند. اما به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی تماماً اجتماعی بودن هستند. بنابراین نوع محتوایی را که پست میکنید تغییر دهید و هدف آن ارائه محتوایی برای مردم است که از آن لذت میبرند، خواه میم، عکس، ویدیو، پادکست و غیره باشد. برای سازماندهی محتوای خود، از تقویم محتوا استفاده کنید. اگر از ابزاری مانند HubSpot یا سایر ابزارهای اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنید، تقویمهای محتوا مستقیماً در پلتفرم ساخته میشوند تا به سازماندهی این نوع محتوا و داراییهای خلاقانه کمک کنند.
6. ارتباط برقرار کنید
شما نیازی به ارسال مطالب روزانه در شبکه های اجتماعی ندارید. اما تعامل بسیار مهم است. بنابراین مطمئن شوید که به موقع با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنید. این به کمیت نیست بلکه به کیفیت مربوط می شود. در مواقعی پست کنید که احتمال تعامل فالوورهای شما بیشتر است. این تضمین می کند که فرصت های تعامل هدر نمی روند. همچنین، سعی کنید هر چه سریعتر پاسخ دهید. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید نادیده گرفتن مشتریانی است که در حال حاضر با برند شما در تعامل هستند. طبق گفته SproutSocial، یک برند معمولاً در عرض 10 ساعت پاسخ می دهد. اما مشتریان طرفدار کسانی هستند که در عرض چهار ساعت پاسخ می دهند.
چتباتها جدیدترین روشها برای تعامل، پاسخگویی و سنجش مشتریان در شبانهروز هستند. آنها کانال های ارتباطی را تسهیل می کنند و وظایف را خودکار می کنند، به ویژه برای حل مسائلی که مشتریان بدون نیاز به دخالت انسانی دارند. علاوه بر این، رباتهای گفتگو میتوانند به ایجاد یک تجربه شخصی برای مشتریان شما کمک کنند.
۷- بلند مدت فکر کنید
پلتفرم های رسانه های اجتماعی یکی از مهم ترین اجزای بازاریابی هستند. اما باید کمپین های بین کانالی را مدیریت و بودجه بندی کنید. این شامل قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی و برنامه های تلفن همراه، وب سایت ها، ایمیل و توصیه های شفاهی می شود. به این ترتیب، می توانید یک تجربه مصرف کننده یکپارچه و در عین حال سازگار ارائه دهید.
نکته کلیدی این است که بودجه ای را برای در بر گرفتن تمام جنبه های اساسی استراتژی بازاریابی خود اختصاص دهید. با این حال، آخرین فناوری نوآورانه ای که وارد بازار می شود را پیگیری کنید. برای پیشی گرفتن از رقبا، آنها را در کمپین فعلی خود بگنجانید، زیرا برای برند و شخصیت شما منطقی هستند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی برای تعامل با مخاطبان در سطح شخصی تر است. به ایجاد ارتباط عمیق تر با مشتریان کمک می کند. برای بیان یک داستان منحصر به فرد و جذاب، از هشتگ های به یاد ماندنی و مرتبط استفاده کنید. این به دنبال کنندگان کمک می کند تا به کمپین شما پیوند داده شوند و موفقیت بلندمدتی ایجاد کنند.
رسانه های اجتماعی یک استراتژی یکسان نیستند. شما باید یک کمپین و استراتژی رسانه های اجتماعی خاص برای اهداف خود ایجاد کنید. بر ایجاد یک استراتژی اجتماعی تمرکز کنید که از بین برود نیازهای دنبال کنندگان شما را برآورده می کند. مهمتر از آن، هر از گاهی استراتژی خود را بررسی کنید. ارزیابی کنید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. مهمتر از همه، راه هایی را برای بهبود آن مشخص کنید. تجزیه و تحلیل و بهبود، کلید موفقیت در کمپین های رسانه های اجتماعی و کمپین های بازاریابی کلی شما است.
منبع: اینجا
این مقاله برای من مفید بود
1+ 3 نفر این مقاله را پسندیده