آزمون تعیین سطح جهت شرکت در دوره های توانمندسازی زبان انگلیسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (دوره دوم) ثبت نام کنید

آموزش مقاله نویسی

آموزش گام به گام مقاله نویسی

ساحیل نیر

چگونه یک مقاله بنویسیم. حتی زمانی که این کلمات را می نویسم، آگاهم که ممکن است این موضوعی بسیار «اساسی» برای بحث در لینکدین به نظر برسد – بستری که گفتمان روزانه حول مفاهیم عالی استراتژی کسب و کار، رهبری و موارد دیگر می چرخد (زمانی که مردم صرفاً مشغول نیستند. به دنبال شغلی که هست!)

سپس دوباره متوجه می شوم که در تعقیب تب و تاب ما برای چیزهای بزرگ و ایده های بزرگ، این چیزهای کوچک هستند که به حاشیه می روند. چیزهای کوچک، اما نه چیزهای بی اهمیت. مانند … چگونه مقاله بنویسیم.

به‌عنوان یک حرفه‌ای در بازاریابی محتوا، احتمالاً بیش از صد مقاله نوشته‌ام و حتی بیشتر را به‌صورت اثبات‌خوانی یا ویرایش کرده‌ام. اما این مربوط به من یا افراد امثال من نیست. این در مورد افراد بی‌شماری است – تحصیل‌کرده، واجد شرایط، و در برخی موارد دارای موفقیت‌های استثنایی – که وقتی با چشم‌انداز نوشتن قلم روی کاغذ مواجه می‌شوند (به بیان استعاری، در این عصر دیجیتال!) کمی مطمئن نیستند که چگونه شروع کنند.

متن جایگزینی برای این تصویر ارائه نشده است

بنابراین اگر شما فردی هستید که متوجه می‌شوید که دقیقاً ترسیده نیستید، اما ممکن است کمی ناراحت باشید، از این‌که مجبور شوید یک مقاله به تنهایی بنویسید، ممکن است بتوانم چند نکته را به شما ارائه کنم که به شما کمک کند.

اما ابتدا بیایید یک قدم به عقب برگردیم و این سوال مهم یک کلمه ای را بپرسیم…

چرا؟

چرا توانایی نوشتن مقاله مهم است؟ به خصوص اگر مثلاً یک نویسنده محتوا یا حرفه ای در ارتباطات نیستید؟

خوب، صرف نظر از اینکه در چه حوزه ای کار می کنید یا در چه زمینه ای تخصص دارید، ممکن است در مقطعی نیاز داشته باشید (یا بخواهید) مقاله ای برای به اشتراک گذاشتن کار خود بنویسید یا به سادگی نظرات خود را بیان کنید. این به ویژه اگر شما یک مدیر ارشد یا رهبر هستید مهم است، اما در واقع برای هر کسی صادق است. در هر مرحله از حرفه خود، ممکن است نیاز داشته باشید که تخصص خود را به نمایش بگذارید، یا برای تحقق اهداف سازمان خود یا برای ایجاد “برند شخصی” خود.

اکنون، البته ممکن است که مقاله خود را به طور کامل توسط یک نویسنده حرفه ای (چه از داخل یا خارج از تیم بازاریابی/ارتباطات داخلی شما) “شبح نویسی” کنید. برای به اشتراک گذاشتن یک طرح کلی از افکار خود و سپردن آن به شخص دیگری که در واقع آن را کنار هم قرار دهد.

بله، شما می توانید این کار را انجام دهید. اما… آیا عالی نیست اگر، به شرط زمان، بتوانید خودتان این کار را انجام دهید؟ آنچه را که می خواستید به زبان خودتان بگویید؟ واقعاً نویسنده مقاله خود باشید؟

اگر موافقید، پس اینجاست…

سلب مسئولیت: این مقاله چیست (و چیست)

این یک راهنمای ساده برای نوشتن مقاله خواهد بود. در واقع «راهنما» ممکن است اعتبار زیادی به آن بدهد. بر اساس تجربیات من به عنوان یک بازاریاب محتوا و دانشجوی سابق (یا بهتر است بگوییم، مادام العمر) ارتباطات، به آن به عنوان مجموعه ای از نکات مفید فکر کنید.

این برای هیچ صنعت یا عملکرد خاصی، سطح ارشدیت یا حتی رسانه خاص نیست (اگرچه مسلماً، بخش عمده ای از تجربه شخصی من نوشتن برای وب بوده است). من مطمئن هستم که منابع بسیار جامع تری در آنجا وجود دارد که به این موضوعات خاص با عمق بیشتری می پردازد.

من آزادانه اعتراف می کنم که برخی از نکاتی که در مورد آنها بحث خواهم کرد ممکن است کمی واضح به نظر برسند، به خصوص برای کسانی که قبلاً تجربه نوشتن دارند. در این صورت، فقط این را یک تجدید کننده در نظر بگیرید!

قبل از اینکه به جلو برویم، در اینجا یک برگه تقلب سریع وجود دارد که به شما یک نگاه اجمالی از آنچه در پیش است ارائه می دهد…

مراحل نحوه نوشتن مقاله

مرحله اول: مشخص کنید که مقاله شما قرار است در مورد چه چیزی باشد

مگر اینکه صرفاً برای لذت ساده نوشتن می نویسید (که چیز بدی نیست، به شما اطمینان می دهم!)، واضح است که هدفی پشت نوشتن مقاله دارید. بنابراین اولین قدم این است که تا حد امکان در مورد آن هدف دقیق باشید. مقاله شما به یک نقطه کانونی نیاز دارد که همه چیز حول آن بچرخد، و هرچه قوی تر باشد، احتمال اینکه در طول فرآیند نوشتن روی یک مماس پیش بروید، کمتر می شود.

فرض کنید در حال برنامه‌ریزی مقاله‌ای برای تبلیغ محصول جدید شگفت‌انگیز خود هستید – محصول X. من مطمئن هستم که در مورد محصول X می‌توانید مطالب زیادی در مورد آن بنویسید، اما بدون تمرکز واضح، مقاله شما می‌تواند به راحتی به یک رشته تبدیل شود. افکار مرتبط با محصول شما که هیچ چیز خاصی به دانش خواننده کمک نمی کند.

اما اگر تصمیم دارید که مقاله شما درباره «چگونه محصول X یک تغییر دهنده بازی برای صنعت Y است» باشد، اکنون هدف مشخصی دارد – یعنی آموزش دادن به خوانندگان در مورد مزایا یا تأثیر خاصی که محصول شما برای یک صنعت خاص خواهد داشت. این به شما یک جهت روشن برای کار در حین برنامه ریزی و نوشتن مقاله می دهد.

گاهی اوقات، داشتن یک عنوان کاری راهی عالی برای تعریف پارامترهای مقاله شما است. “چگونه محصول X یک برگرداننده بازی برای صنعت Y است” نمونه خوبی از عنوان کاری است. متناوبا، نوشتن یک لاگین لاگین یا شرح مختصری از مقاله شما نیز می تواند به این امر کمک کند. ایده این است که قبل از شروع، در مورد آنچه می نویسید و چرا آن را انجام می دهید دقیق تر باشید.

مرحله دوم: در مورد مخاطبان خود شفاف باشید

من به این “مرحله دوم” برچسب می زنم، اما واقعاً چیزی است که باید در طول فرآیند جمع آوری به آن بازگردید

مقاله شما چه کسی به اندازه چیستی و چرایی اهمیت دارد و در حین نوشتن به عنوان یک ستاره مفید برای شما عمل می کند.

به بیان ساده – این را برای چه کسی می نویسید؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند’؟ آن ها چند ساله هستند؟ سوابق تحصیلی یا حرفه ای آنها چیست؟ متعلق به کدام صنعت هستند؟ آنها احتمالاً تا چه اندازه در مورد موضوع مقاله شما می دانند؟ مقاله شما چگونه برای ارزش افزودن به آنها در نظر گرفته شده است؟

این به هیچ وجه لیست جامعی نیست، اما اینها سوالاتی هستند که باید قبل از شروع به کار در ذهن داشته باشید. اگر برای یک سازمان می نویسید، تیم بازاریابی/ارتباطات داخلی شما می تواند پاسخ های قطعی به این سوالات به شما بدهد. در هر صورت، مهم است که در این مورد کمی فکر کنید و در حین برنامه ریزی مقاله خود حداقل به درک گسترده ای از مخاطبان خود دست یابید.

قرار دادن خود به جای مخاطبان، به شما برای همه چیز، از ساختاربندی مقاله گرفته تا تعیین زبان و لحن و موارد دیگر، جهت می دهد.

مرحله سوم: یک طرح کلی بچینید

دانستن اینکه مقاله شما در مورد چیست و برای چه کسی است، به شما جهت می دهد، اما قبل از شروع، مقاله شما نیاز به ساختار دارد. و این ما را به یک جنبه حیاتی از فرآیند برنامه ریزی می رساند – طرح کلی.

طرح کلی به شما کمک می کند در حین نوشتن تمرکز کنید و نتیجه نهایی را برای خوانندگانتان واضح تر می کند.

هیچ قانون سخت و سریعی برای ایجاد طرح کلی وجود ندارد. این می تواند چیزی به سادگی فهرستی از موضوعات فرعی/عنوان فرعی، یا خلاصه ای کوتاه از کل مقاله باشد. نقشه های ذهنی نیز ممکن است یک تکنیک ترسیم کلی باشد. شخصاً، بسته به طول و پیچیدگی مقاله، تمایل داشتم به فهرستی از عنوان‌های فرعی یا مجموعه‌ای از نکات با خلاصه‌های 1-2 خطی از هر عنوان فرعی پایبند باشم.

وقتی نوبت به ساختار بندی مقاله شما می رسد، همیشه ایده خوبی است که آن را به نوعی تقسیم کنید. مقاله ای با چند عنوان فرعی صریح به طور طبیعی خود را به این نوع ساختار وامی دارد. اما حتی اگر مقاله شما روان و بدون زیرعنوان واضح باشد، باز هم ایده خوبی است که حداقل در حین ترسیم آن، آن را به بخش‌های خشن تقسیم کنید.

در ابتدایی ترین سطح ساختار، مقاله شما باید دارای یک مقدمه و یک نتیجه باشد. مقدمه می‌تواند از یک پاراگراف کوتاه تا چند پاراگراف طولانی باشد و باید زمینه را برای مقاله تعیین کند – در مورد چه چیزی قرار است باشد و نکات کلیدی برای مخاطبان چه باشد. برای استفاده از یک اصطلاح بازاریابی، مقدمه شما باید به این منظور باشد که خوانندگان خود را به خواندن مقاله کامل “انتخاب کنند”!

نتیجه گیری شما می تواند نکات کلیدی یا نکات کلیدی مقاله شما را خلاصه کند و در حالت ایده آل باید به مقدمه مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر مقدمه شما می گوید که مقاله شما به یک سوال خاص پاسخ می دهد (مثلاً “چگونه فناوری X صنعت خرده فروشی را متحول می کند”)، نتیجه گیری شما باید به طور خلاصه به پاسخ هایی که مقاله شما به آن سوال ارائه کرده است منعکس شود – یا با خلاصه کردن نکات کلیدی مورد بحث، یا تقویت ایده های کلی.

مرحله چهارم: بنویس! (و مرور)

خب، نیازی به گفتن نیست، بعد از آن همه برنامه ریزی، در یک مقطع زمانی باید شروع به نوشتن کنید!

اگر در حال نوشتن یک مقاله طولانی هستید، ایده خوبی است که با خودتان قدم بردارید. بخش به بخش بروید و در این بین استراحت کنید تا ذهن خود را تازه کنید و آنچه را که نوشته اید مرور کنید.

در طول این فرآیند نوشتن و بررسی، سه مرحله قبلی که در مورد آن صحبت کردیم، فرشتگان نگهبان شما هستند. همیشه به خاطر داشته باشید که مقاله شما در مورد چیست و مخاطبان شما چه کسانی هستند. و از نزدیک به طرح کلی خود بچسبید.

(توجه سریع: اگر می‌خواهید در حین نوشتن مطلب مهمی را تغییر دهید یا به آن اضافه کنید، بهتر است طرح کلی خود را مجدداً بررسی کنید و ابتدا تغییر را در آنجا انجام دهید تا دیدی کلی از تأثیر تغییرات بر ساختار کلی یا مقاله خود داشته باشید) .

هنگامی که در جریان نوشتن قرار می گیرید، شروع به انحراف از موضوع یا ایده اصلی مقاله یا فراموش کردن اینکه برای چه کسی می نویسید، آسان است. بازبینی فرآیند برنامه ریزی به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید.

در حین نوشتن، سعی کنید انتقال بین بخش ها تا حد امکان بدون درز انجام شود، به طوری که آنها به عنوان بخشی از یک کل احساس شوند و نه مجموعه ای از مینی مقالات متفاوت. یک راه برای انجام این کار این است که هر بخش را با گره زدن به بخش قبلی (یا برعکس، پایان دادن به هر بخش با یک سرنخ به قسمت بعدی) شروع کنید. یا هر بخش را با مراجعه به ایده اصلی یا موضوع مقاله شروع کنید. در واقع، ایده خوبی است که ایده/موضوع اصلی خود را به صورت دوره ای در طول مقاله (حداقل یک بار در هر بخش) تقویت کنید.

مرحله پنجم: عناصر بصری را آماده کنید (در صورت نیاز)

این یک مرحله اختیاری است، زیرا مقاله شما ممکن است لزوماً عناصر بصری نداشته باشد. اما با این حال یک مورد مهم است.

استفاده از عناصر بصری، در قالب تصاویر، عکس ها، تصاویر، اینفوگرافیک ها، فیلم های تعبیه شده و غیره می تواند کمک زیادی به ارتقاء مقاله شما کند. در حداقل ممکن، آنها می سازند. مقاله شما از نظر بصری جذاب است. در مورد یک مقاله طولانی، آنها به شکستن دیوارهای طولانی متن کمک می کنند که خواندن آن را آسان تر می کند. و مهمتر از آن، آنها می توانند بر نکاتی که در مقاله بیان می کنید تأکید کنند. به عنوان مثال، برگه تقلبی را که در ابتدای این مقاله قرار دادم به خاطر دارید؟

 

البته، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا عناصر بصری را در مقاله خود بگنجانید یا نه، به توانایی شما در ایجاد/منبع تصاویر بستگی دارد. اگر برای یک سازمان می نویسید، احتمالاً به طراحان گرافیکی دسترسی خواهید داشت که می توانند در اینجا به شما کمک کنند.

 

اگر از عناصر بصری استفاده می کنید، قطعاً باید پس از اتمام اولین پیش نویس، روی آماده سازی آنها کار کنید. اما مطمئناً خیلی زود نیست که در مرحله طرح کلی به آنها فکر کنید.

 

مرحله ششم: بررسی و ویرایش

کار با نوشتن آخرین کلمه تمام نمی شود. هنگامی که اولین پیش نویس خود را آماده کردید، وقت آن است که مقاله خود را مجدداً برای بررسی کامل مرور کنید.

 

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که مقاله خود را برای اشتباهات گرامری بررسی کنید. می توانید به قضاوت خود تکیه کنید یا از راه حلی مانند Grammarly استفاده کنید. این یک بررسی کیفیت ضروری برای هر کسی است که مقاله می نویسد.

 

همچنین مطمئن شوید که مقاله شما به درستی ساختار یافته است و هر بخش به طور یکپارچه در قسمت بعدی جریان دارد. اگر مقاله شما شامل عناصر بصری است، پس بهتر است جای آنها را در مقاله مرور کنید و مطمئن شوید که متن را تکمیل می کنند و خوانایی و جذابیت بصری قطعه را افزایش می دهند.

 

هنگام بررسی مقاله خود، به مخاطبانی که در طول فرآیند برنامه ریزی تعریف کرده اید، فکر کنید و خود را به جای آنها قرار دهید. آیا مقاله برای آنها مفید خواهد بود؟ آیا نکات به راحتی قابل درک است؟ آیا مقاله برای خوانندگان جذاب خواهد بود؟ و اگر نه، آیا چیزی وجود دارد که بتوانید آن را تغییر دهید که مقاله را برای مخاطب مفیدتر کند، و/یا خواندن جالب‌تری داشته باشد؟

 

همچنین در حین بررسی مهم است که به موضوع اصلی و ایده پشت مقاله خود فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که در مسیر خود ادامه داده اید. شاید اینجا یک جمله یا یک پاراگراف خارج از موضوع باشد؟ یا شاید نکته ای وجود دارد که بتوان آن را تغییر داد تا موضوع اصلی را بهتر منعکس کند؟

 

در صورت امکان، و اگر زمان اجازه دهد، ایده خوبی است که مقاله را توسط شخص دیگری بررسی کنید. اگر به عنوان بخشی از یک سازمان می نویسید، یک همکار یا عضو تیم (چه همتا، چه سرپرست یا زیردستان) یک بازبین ایده آل خواهد بود. کسی که نماینده مخاطب هدف شما باشد، یا آن را عمیقا درک کند، نیز شرط خوبی خواهد بود. اگر مقاله شما برای مخاطبان بسیار گسترده یا عموم مردم هدف قرار می گیرد، حتی خواندن آن از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند بازخورد ارزشمندی را به همراه داشته باشد!

چند نکته اضافی که باید در نظر داشته باشید:

اگر حقایق، ارقام یا آماری را از یک منبع خارجی وارد می‌کنید، منبع را در مقاله خود ذکر کنید و شاید اگر به صورت آنلاین در دسترس است، پیوندی به آن اضافه کنید. اگر مقاله شما یک کار آکادمیک است، در هر صورت باید استنادها را درج کنید.

من واقعاً در این مقاله به SEO (بهینه سازی موتور جستجو) اشاره نکرده ام، اما این یک عامل مهم برای هر مقاله ای است که به صورت آنلاین منتشر می شود. اگر برای یک سازمان می نویسید، متخصصان سئو/محتوا داخلی می توانند به بهینه سازی مقاله شما قبل از انتشار کمک کنند. اما اگر می‌خواهید برای سئوی مقاله خود تلاش کنید، سعی کنید فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع/ایده اصلی خود را از تیم داخلی خود دریافت کنید. یا می‌توانید از طیف وسیعی از ابزارهای رایگان یا پولی تحقیق کلمات کلیدی، از جمله SEMRush، Answer the Public، BuzzSumo، Google Keyword Planner و غیره استفاده کنید. درجاتی از مهارت در سایر جنبه های مقاله نویسی به دست آورده ام.

و……ما تمام کردیم!

اکنون، ممکن است بیش از 2000 کلمه را به موضوع نحوه نوشتن مقاله اختصاص داده باشم (ممنون از توجه شما!) اما به من اعتماد کنید، واقعاً آنقدرها هم پیچیده نیست. بسیاری از مواردی که توضیح دادم اصول اولیه نوشتن مقاله ای است که احتمالاً قبلاً در ذهن داشته اید – من فقط سعی کردم آنها را به صورت مرحله به مرحله به نوعی چارچوب سست و سازگار تقسیم کنم.

برای خلاصه کردن همه چیزهایی که در یک جمله بحث کردیم – مشخص کنید مقاله شما در مورد چیست و برای چه کسی آن را می نویسید، قبل از شروع نوشتن یک طرح کلی درست داشته باشید، و مطمئن شوید که کار خود را به طور کامل در حین نوشتن و نوشتن مرور می کنید. پس از اتمام کار، مطمئن شوید که در مسیر خود قرار گرفته اید و کیفیت بالایی را در تمام مدت حفظ کرده اید.

با در نظر گرفتن این موارد، احتمالاً یک شبه به یک واژه ساز تبدیل نخواهید شد، اما گام بزرگی در جهت تولید مقالاتی با ساختار، مرتبط و جذاب بردارید!

منبع: https://www.linkedin.com/pulse/how-write-article-six-step-guide-saahil-nair/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان