راه اندازی یک کسب و کار یکی از هیجان انگیزترین و با ارزش ترین تجربیاتی است که می توانید داشته باشید. اما از کجا شروع می کنی؟ راه های مختلفی برای ایجاد یک کسب و کار، همراه با بسیاری از ملاحظات مهم وجود دارد. برای کمک به حذف حدس و گمان از فرآیند و افزایش شانس موفقیت، راهنمای جامع ما را در مورد نحوه شروع یک کسب و کار دنبال کنید. ما شما را در هر مرحله از فرآیند، از تعریف ایده کسبوکارتان گرفته تا ثبت، راهاندازی و رشد کسبوکارتان راهنمایی میکنیم.
قبل از شروع: ذهنیت درستی داشته باشید
عموم مردم اغلب در مورد موفقیت های یک شبه می شنوند، زیرا آنها تیتر خوبی را ایجاد می کنند. با این حال، به ندرت به این سادگی است – آنها سالها رویاپردازی، ساختن و موقعیتیابی را قبل از یک راهاندازی عمومی بزرگ نمیبینند. به همین دلیل، به یاد داشته باشید که روی سفر تجاری خود تمرکز کنید و موفقیت خود را با دیگران سنجیدید.
ثبات کلیدی است
صاحبان مشاغل جدید در ابتدا تمایل دارند انگیزه خود را تغذیه کنند، اما وقتی این انگیزه از بین می رود ناامید می شوند. به همین دلیل است که ایجاد عادات و پیروی از روال هایی ضروری است که در زمان از بین رفتن انگیزه به شما قدرت می دهد.
قدم بعدی را بردارید
برخی از صاحبان کسبوکار بدون نگاه کردن، با سر شیرجه میروند و در حین پیشروی کارها را درست میکنند. سپس، صاحبان مشاغلی هستند که در فلج تحلیل گیر می کنند و هرگز شروع نمی کنند. شاید شما ترکیبی از این دو هستید – و این درست همان جایی است که باید باشید. بهترین راه برای دستیابی به هر هدف تجاری یا شخصی، نوشتن تمام مراحل ممکن برای رسیدن به هدف است. سپس، آن مراحل را بر اساس آنچه که ابتدا باید اتفاق بیفتد، ترتیب دهید. برخی از مراحل ممکن است چند دقیقه طول بکشد در حالی که برخی دیگر زمان زیادی می برد. نکته این است که همیشه قدم بعدی را بردارید.
1. مفهوم کسب و کار خود را تعیین کنید
بیشتر توصیههای تجاری به شما میگویند که از چیزی که دوست دارید درآمد کسب کنید، اما دو عنصر بسیار مهم دیگر را از دست میدهد: باید سودآور باشد و چیزی که در آن مهارت دارید. به عنوان مثال، شما ممکن است عاشق موسیقی باشید، اما اگر خواننده یا ترانه سرای خوبی نباشید، ایده کسب و کار شما چقدر قابل اجرا است؟ شاید شما عاشق درست کردن صابون باشید و بخواهید یک مغازه صابون فروشی در شهر کوچک خود باز کنید که قبلاً سه صابون در نزدیکی آن وجود دارد – وقتی همان محصولی را ایجاد می کنید که سایر فروشگاه های مجاور تولید می کنید، آسان نیست که بازار را کنار بگذارید.
اگر ایده محکمی از آنچه کسب و کار شما در بر خواهد داشت ندارید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
دوست داری چه کار کنی؟
از چه کاری بدت میاد؟
آیا می توانید چیزی فکر کنید که این کارها را آسان تر کند؟
در چه کاری خوب هستید؟
دیگران در مورد چه چیزی برای مشاوره به شما مراجعه می کنند؟
اگر به شما ده دقیقه فرصت داده شود که یک سخنرانی پنج دقیقه ای در مورد هر موضوعی داشته باشید، آن چه خواهد بود؟
کاری که همیشه می خواستید انجام دهید، اما برای آن منابع کافی ندارید؟
این سوالات می تواند شما را به ایده ای برای کسب و کارتان سوق دهد. اگر از قبل ایده ای دارید، ممکن است به شما در گسترش آن کمک کنند. هنگامی که ایده خود را به دست آوردید، آن را با این که آیا در آن خوب هستید و آیا سودآور است اندازه بگیرید.
ایده کسبوکار شما نیز لازم نیست Scrub Daddy یا Squatty Potty بعدی باشد. در عوض، می توانید یک محصول موجود را بگیرید و آن را بهبود ببخشید. شما همچنین می توانید یک محصول دیجیتالی را بفروشید تا سربار کمی وجود داشته باشد.
چه نوع کسب و کاری را باید شروع کنید؟
قبل از انتخاب نوع کسب و کار برای شروع، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
چه نوع بودجه ای دارید؟
چقدر زمان برای سرمایه گذاری در کسب و کار خود دارید؟
آیا ترجیح می دهید در خانه کار کنید یا در دفتر یا کارگاه؟
چه علایق و علایقی دارید؟
آیا می توانید اطلاعات (مانند دوره آموزشی) را به جای یک محصول بفروشید؟
چه مهارت یا تخصص دارید؟
چقدر سریع نیاز دارید تا کسب و کار خود را گسترش دهید؟
چه نوع حمایتی برای راه اندازی کسب و کار خود دارید؟
آیا با شخص دیگری شریک هستید؟
آیا مدل فرنچایز برای شما منطقی تر است؟
. در مورد رقبا و بازار خود تحقیق کنید
بیشتر کارآفرینان زمان بیشتری را برای محصولات خود صرف می کنند تا اینکه با رقبا آشنا شوند. اگر برای تامین مالی خارجی درخواست دهید، وام دهنده یا شریک بالقوه می خواهد بداند: چه چیزی شما (یا ایده کسب و کارتان) را متمایز می کند؟ اگر تجزیه و تحلیل بازار نشان می دهد که محصول یا خدمات شما در منطقه شما اشباع شده است، ببینید آیا می توانید رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، نظافت خانه را در نظر بگیرید – به جای خدمات نظافت عمومی، ممکن است در خانه هایی با حیوانات خانگی تخصص داشته باشید یا روی تمیز کردن گاراژ تمرکز کنید.
تحقیقات اولیه
مرحله اول هر مطالعه رقابتی، تحقیقات اولیه است، که مستلزم به دست آوردن داده ها به طور مستقیم از مشتریان بالقوه به جای استناد به نتیجه گیری شما بر روی داده های گذشته است. می توانید از پرسشنامه ها، نظرسنجی ها و مصاحبه ها استفاده کنید تا بدانید مصرف کنندگان چه می خواهند.
نظرسنجی از دوستان و خانواده توصیه نمی شود مگر اینکه آنها بازار هدف شما باشند. افرادی که می گویند چیزی می خرند و افرادی که می خرند بسیار متفاوت هستند. آخرین چیزی که می خواهید این است که سهام زیادی در آنچه می گویند، ایجاد کنید و وقتی سعی می کنید آن را بفروشید، آن را بفروشید، زیرا همه افرادی که گفته اند آن را می خرند، این کار را نمی کنند، زیرا محصول چیزی نیست که آن ها هستند. می خرید
تحقیق ثانویه
هنگام انجام تحقیقات ثانویه، از منابع اطلاعاتی موجود، مانند داده های سرشماری، برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید. دادههای فعلی ممکن است به روشهای مختلفی که برای نیازهای شما مناسب است مطالعه، گردآوری و تجزیه و تحلیل شوند، اما ممکن است به اندازه تحقیقات اولیه دقیق نباشند.
تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید
SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. انجام تجزیه و تحلیل SWOT به شما این امکان را می دهد که به حقایقی در مورد نحوه عملکرد محصول یا ایده خود در صورت عرضه به بازار نگاه کنید و همچنین می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد جهت ایده خود کمک کند. ایده کسب و کار شما ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد که در نظر نگرفته بودید یا ممکن است فرصت هایی برای بهبود محصول رقیب وجود داشته باشد.
3. طرح کسب و کار خود را ایجاد کنید
طرح کسب و کار یک سند پویا است که به عنوان یک نقشه راه برای ایجاد یک کسب و کار جدید عمل می کند. این سند درک و جذب را برای سرمایه گذاران بالقوه، مؤسسات مالی و مدیریت شرکت ساده می کند. حتی اگر قصد تامین مالی خود را دارید، یک طرح کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا ایده خود را بسط دهید و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. هنگام نوشتن یک طرح تجاری جامع، بخش های زیر را در نظر بگیرید:
خلاصه اجرایی: خلاصه اجرایی باید اولین مورد در طرح کسب و کار باشد اما در آخر نوشته شود. این کسب و کار جدید پیشنهادی را توصیف می کند و اهداف شرکت و روش های دستیابی به آنها را برجسته می کند.
شرح شرکت: شرح شرکت شامل مشکلاتی است که محصول یا خدمات شما حل می کند و چرا کسب و کار یا ایده شما بهترین است. به عنوان مثال، شاید پیشینه شما در زمینه مهندسی مولکولی باشد، و از این پس زمینه برای ایجاد نوع جدیدی از لباس های ورزشی استفاده کرده باشید—شما اعتبار مناسب برای ساخت بهترین مواد را دارید.
تجزیه و تحلیل بازار: این بخش از طرح کسب و کار تجزیه و تحلیل می کند که چگونه یک شرکت در مقابل رقبای خود قرار گرفته است. تحلیل بازار باید شامل بازار هدف، تجزیه و تحلیل تقسیم بندی، اندازه بازار، نرخ رشد، روندها و ارزیابی محیط رقابتی باشد.
سازمان و ساختار: در مورد نوع سازمان تجاری مورد انتظارتان، استراتژی های مدیریت ریسک و اینکه چه کسی تیم مدیریت را پرسنل خواهد کرد، بنویسید. صلاحیت آنها چیست؟ آیا کسب و کار شما یک شرکت با مسئولیت محدود تک نفره (LLC) خواهد بود یا یک شرکت بزرگ؟
ماموریت و اهداف: این بخش باید حاوی بیانیه مختصری از ماموریت باشد و جزئیات آنچه را که کسب و کار می خواهد انجام دهد و مراحل رسیدن به آن را شرح دهد. این اهداف باید SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، اقدام محور، واقع بینانه و محدود به زمان) باشند.
محصولات یا خدمات: این بخش نحوه عملکرد کسب و کار شما را توضیح می دهد. این شامل محصولاتی است که در ابتدای کسب و کار به مصرف کنندگان ارائه خواهید داد، نحوه مقایسه آنها با رقبای موجود، هزینه محصولات شما، چه کسی مسئول ایجاد محصولات، نحوه تهیه مواد و هزینه آنهاست. ساختن.
خلاصه پیشینه: نوشتن این بخش از طرح کسب و کار زمان بر است. هر گونه داده، مقاله و مطالعات تحقیقاتی را در مورد روندهایی که می تواند بر کسب و کار یا صنعت شما تأثیر مثبت و منفی بگذارد، گردآوری و خلاصه کنید.
طرح بازاریابی: طرح بازاریابی ویژگی های محصول یا خدمات شما را مشخص می کند، تجزیه و تحلیل SWOT را خلاصه می کند و رقبا را تجزیه و تحلیل می کند. همچنین در مورد اینکه چگونه کسب و کار خود را تبلیغ خواهید کرد، چقدر پول برای بازاریابی خرج می شود و انتظار می رود که کمپین چقدر طول بکشد، بحث می کند.
برنامه مالی: برنامه مالی شاید هسته اصلی طرح تجاری باشد زیرا بدون پول، کسب و کار به جلو نمی رود. یک بودجه پیشنهادی را به همراه صورتهای مالی پیشبینیشده، مانند صورت درآمد، ترازنامه و صورت جریانهای نقدی در برنامه مالی خود بگنجانید. معمولاً صورتهای مالی پنج ساله قابل قبول است. اگر به دنبال تأمین مالی خارجی هستید، این بخش همچنین جایی است که باید درخواست تأمین مالی خود را درج کنید.
با یک استراتژی خروج بیایید
استراتژی خروج برای هر کسبوکاری که به دنبال سرمایه است مهم است، زیرا در صورت تصمیم به بازنشستگی یا ادامه دادن به پروژههای دیگر، نحوه فروش شرکت یا انتقال مالکیت را مشخص میکند. یک استراتژی خروج همچنین به شما این امکان را می دهد که در زمان فروش، بیشترین سود را از کسب و کار خود ببرید. چند گزینه مختلف برای خروج از یک کسب و کار وجود دارد و بهترین گزینه برای شما بستگی به اهداف و شرایط شما دارد.
رایج ترین استراتژی های خروج عبارتند از:
فروش کسب و کار به طرف دیگر
واگذاری کسب و کار به اعضای خانواده
انحلال دارایی های تجاری
درها را بسته و دور می شود
یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر ایجاد کنید
همانطور که کسب و کار کوچک شما رشد می کند، داشتن یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر بسیار مهم است تا بتوانید مشتریان بیشتری را بدون متحمل شدن هزینه های اضافی بپذیرید. مدل کسبوکار مقیاسپذیر مدلی است که میتواند به راحتی تکرار شود تا بدون افزایش قابل توجه هزینهها، به مشتریان بیشتری خدمت کند.
برخی از مدل های تجاری مقیاس پذیر رایج عبارتند از:
مشاغل مبتنی بر اشتراک
مشاغلی که محصولات دیجیتال می فروشند
کسب و کارهای فرانشیز
کسب و کارهای بازاریابی شبکه ای
برنامه ریزی برای مالیات را شروع کنید
یکی از مهمترین کارهایی که باید هنگام راه اندازی یک کسب و کار کوچک انجام دهید، شروع برنامه ریزی برای مالیات است. مالیاتها میتوانند پیچیده باشند، و انواع مختلفی از مالیاتها وجود دارد که ممکن است مشمول آنها باشید، از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر مشاغل آزاد، مالیات بر فروش و مالیات بر دارایی. بسته به نوع کسبوکاری که دارید، ممکن است از شما خواسته شود مالیاتهای دیگری مانند مالیات بر حقوق و دستمزد یا مالیات بیکاری بپردازید.
منبع: فوربس – 2024
این مقاله برای من مفید بود
1+ 3 نفر این مقاله را پسندیده